آموزش بازاریابی و فروش

فروش کتاب های تخصصی

آموزش بازاریابی و فروش

فروش کتاب های تخصصی

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.
CEO https://modireforosh.ir

دیجیتال مارکتینگ چیست و اصول دیجیتال مارکتینگ

تیم تحریریه | چهارشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۲۴ ب.ظ

بازاریابی

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. واقعیت این است که امروزه افراد نسبت به ۱۲ سال پیش، دو برابر بیشتر در اینترنت وقت می‌گذرانند. همان‌طور که همه‌ی ما کم‌وبیش می‌دانیم، نوع خریدوفروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست. عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک واژه چتری محسوب می‌شود.

به این معناست که تعریف نمی‌توان تعریف مستقیم و واحدی برای آن تعریف نمود.

به همین دلیل در ادامه برای واژه دیجیتال مارکتینگ انواع این تعاریف را آورده‌ایم:

  • دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می‌گیرد گفته می‌شود.
  • به فعالیت‌هایی که به‌منظور تبلیغ یک کالا، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتریان در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.
  • دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت‌های آنلاین شما برای جذب مشتری در زمینه کسب‌وکارتان اطلاق می‌شود.
  • بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌کار‌برده می‌شود.
  • دیجیتال مارکتینگ به استفاده از رسانه‏ های جدید در دنیای تجارت اطلاق می‌شود که این بازاریابی دیجیتال بسیار به اینترنت وابسته می‌باشد و نام دیجیتال مارکتینگ را به خود گرفته است.
  • دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ای که ماهیت آنلاین دارد.

و در ادامه تعاریفی از دیجیتال مارکتینگ را از شخصیت ها شناخته شده در این حیطه داریم:

دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی است و همه ما بازاریابان دیجیتال هستیم. هر تاکتیکی در بازاریابی در دنیای امروزه باید دارای عنصر دیجیتال هم باشد.تامی کانیزارو (مشاور بازاریابی در IBM)
یک پاسخ ساده این است که بازاریابی دیجیتال به ابزارهای الکترونیکی (کامپیوتر، تبلت، تلفن و …) برای ارائه تجربه‌ای خاص به مخاطبان کمک می‌کند. دیجیتال مارکتینگ در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار پیچیده است. در واقعیت، دیجیتال مارکتینگ در زمان تعامل با یک مخاطب مستعد همانند نوک یک سرنیزه است. دیجیتال مارکتینگ کانال ارسال پیام نیست اما به نوعی تجربه‌ای را با زندگی ترکیب می‌کند. دیجیتال در حال حاضر اولین نقطه تماس مشتری با یک مجموعه هست. در این کانال مشتری کنترل بسیار زیادی برای دیدن و شنیدن آنچه پیش رویش است دارد.کوین ام گرین (مدیر اجرایی و بازاریابی در DELL)
برای من دیجیتال مارکتینگ استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای پولی و رایگان به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن کاربران است. نکته اصلی در بازاریابی دیجیتال مؤثر استفاده از یک پلت فرم/ تکنولوژی/ تاکتیک درست برای رسیدن به مخاطبی است که محصول شما را خریداری می‌کند، مقاله شما را می‌خواند یا در تعامل با محتوای شما قرار می‌گیرد.سیمون هسلتین (مدیر ارشد در AOL)
هر زمانی که از ابزارهای دیجیتالی برای ارائه محتوای خود به افراد استفاده کنید، شما از بازاریابی دیجیتال استفاده کرده‌اید.بکی اورت (استراتژیست بازاریابی محتوا در دانشگاه کاپلا)

با این توصیفات که از دیجیتال مارکتینگ خواندید شاید بتوان آن را در تعریف زیر تا حدی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دانست:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و بازاریابی دیجیتال

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار یکی از سؤالاتی است که برای همه مدیران کسب‌وکارها پیش از شروع دیجیتال مارکتینگ پیش می‌آید. به تدریج رسانه‌های دیجیتال جایگزین رسانه‌های قدیمی‌خواهند شد. در حالی که نسل‌های قدیمی مرگ رسانه‌های کاغذی مانند روزنامه و کتاب و همچنین دیگر رسانه‌های قدیمی مانند رادیو و تلویزیون را می‌بینند، نسل جدید با موبایل و اینترنت بزرگ شده و با دنیای دیجیتال آشنایی کامل دارند!

در ادامه مزیت هایی که به اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد را داریم:

سریع و متنوع و کاربردی‌تر بودن دیجیتال مارکتینگ

واقعیت این است که تبلیغات اینترنتی و دیجیتال سریع‌تر، متنوع‌تر و کاربردی‌تر است. پس تعجب‌آور نیست که با آمدن دیجیتال مارکتینگ اکثریت مردم، خیلی سریع در جهت حرکت آن قرار گرفته‌اند و پیشنهادات دیجیتال مارکتینگ هم برای بازاریابان و هم مصرف‌کنندگان مفید است.

مقرون به صرفه‌تر بودن دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی است. برای مثال ایمیل و شبکه‌های اجتماعی در کسری از زمان و بدون هزینه می‌توانند پیام شما را به مخاطبان و مشتریان برسانند در حالی که چاپ یک تبلیغ و یا تبلیغ تلویزیونی هم زمان بیشتر و هم هزینه بسیار بالاتری را می‌طلبد.

دسترسی به نظرات، ردیابی و آنالیز نتایج تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ

یکی از مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ نظارت، ردیابی و آنالیز نتایج تبلیغات است. به جای انجام تحقیقات گران قیمت برای نظارت بر مشتری، شما می‌توانید به سرعت نرخ پاسخ و بازخورد مشتری را مشاهده کنید و برای گام بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

امکان معرفی محصولات و شرکت به تمام دنیا در دیجیتال مارکتینگ

در فضای دیجیتال مارکتینگ امکان معرفی کالا و خدمات‌تان را به اقصی نقاط دنیا بصورت گسترده و هدفمند دارید. این در حالی است که شما در بازاریابی سنتی امکان معرفی کالا و خدماتتان را به صورت گسترده و فراگیر نداشته و در نهایت بصورت تبلیغات در رسانه‌هایی مانند تلویزیون و نشریات به معرفی کسب‌وکار خود و آن هم بصورت غیر هدفمند می‌توانستید بپردازید.

نرخ تبدیل بهبود یافته در دیجیتال مارکتینگ

اگر شما یک وب سایت داشته باشید، مشتریان شما تنها به اندازه چند کلیک از تکمیل خرید  فاصله دارند. بر خلاف رسانه های دیگر که نیازمند افزایش تعداد پرسنل، یا برقراری تماس تلفنی و یا رفتن به یک مغازه هستند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند یکپارچه و فوری باشد.

اکنون عصر دیجیتال است و شرکت‌هایی که خود را با این دنیای اینترنتی و مجازی تطبیق نمی‌دهند، به زودی در معرض افول و شکست قرار خواهند گرفت. به طور کلی، تمام جنبه های بازاریابی دیجیتالی امکان فروش بیشتر را برای شما صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا به طور رقابتی برای بهبود هر چه بهتر تبلیغات و فروش خود تلاش نمایید که این خود جز مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به حساب می‌آید.

دیجیتال مارکتینگ چطور عمل می‌کند؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند در هر کسب‌وکاری و در هر صنعتی به کار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را می‌فروشید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال می‌تواند با شناخت شخصیت‌های خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسب‌وکارها باید به یک شکل، راهبرد بازاریابی دیجیتال را به کار گیرند.

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب‌وکارهای آنلاین نمی‌شود. خیلی از دوستان فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب‌وکارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب‌وکارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می‌شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده‌تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده‌ای از مخاطبین دست یابید.

Source:   modireforosh.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی