آموزش بازاریابی و فروش

فروش کتاب های تخصصی

آموزش بازاریابی و فروش

فروش کتاب های تخصصی

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.
CEO https://modireforosh.ir

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing) چیست؟

تیم تحریریه | سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۶ ق.ظ

اگر شما هم یک کسب و کار کوچک و یا نوپا داشته باشید می‌دانید که تبلیغ کردن در رسانه هایی مانند تلویزیون و یا بیلبورد های شهر کار عاقلانه‌ای نیست چون بسیار گران قیمت هستند. بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است

.

چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای طرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آن‌ها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع گوریلا مارکتینگ نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش‌های بازاریابی سنتی است.

بازاریابی چریکی نوعی استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیک‌های غیرمرسوم و کم‌هزینه برای رسیدن به بیشترین بازدهی متکی است.

بازاریابی چریکی:

استفاده از استراتژی‌هایی ارزان و خلاقانه و با استفاده از ابزارهایی غیر معمول، در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی‌مان.

guerilla marketing

عکس از ایران اکسپورتال

داستان بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان گوریلا مارکتینگ تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد. از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگ‌تر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت‌ها نوشت. پرسش وی بسیار ساده بود: چگونه یک مؤسسه کوچک با بودجه بسیار اندک می‌تواند با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند؟

تلویزیون، رادیو و بیلبورد، رسانه‌های بسیار گرانی هستند که در مورد محصول، به مشتری اطلاعات می‌دهند. اما کسب و کارهای کوچک قادر به استفاده از آن‌ها نیستند. پس چه راهی برای اینگونه شرایط وجود دارد؟ بهترین راه‌حل، استفاده از گوریلا مارکتینگ است.

بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing، به کسب و کارهای مختلف یاد میده که چگونه با صرف هزینه کمتر، بازاریابی مؤثرتری انجام بدن و سود بیشتری کسب کنند.

با مدیر فروش همراه باشید

بازاریابی چریکی | تبلیغات پارتیزانی | guerilla marketing | بازاریابی پارتیزانی | تبلیغات چریکی

تبلیغات پارتیزانی Colgate | مسواک فراموش نشود (نوشته روی مسواک چوبی)

گام‌های بازاریابی پارتیزانی

لوینسون، بازاریابی پارتیزانی را به یک حمله تشبیه کرده است؛ که مراحل زیر باید گام به گام به صورت یک فرایند گردشی اجرا شود:

گام ۱ – جست‌و‌جوی دقیق بازار:

«در این گام باید بازار را از حیث شدت رقابت، سبک مشتریان و تکنولوژی، بررسی نمایید تا مزیت‌هایی که می‌توانند حاصل شوند را کشف کنید.»

گام ۲ – شناسایی مزیت های رقابتی:

«لیستی از مزیت‌های رقابتی شرکت تهیه نمایید تا در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری اصلی برنامه بازاریابی یاری‌رسان شما باشد.»

گام ۳ – تعیین اهداف تبلیغات پارتیزانی:

«باید اهداف بازاریابی دقیقاً مشخص شوند تا در مراحل بعد امکان پایش آن‌ها میسر گردند.»

گام ۴ – طراحی استراتژی خلاق:

«یا تمرکز روی اهداف خاص بازاریابی شرکت، استراتژی‌های خلاقی که برای ارسال پیام به بازارهای هدف به کار گرفته می‌شوند را مشخص نمایید.»

گام ۵ – همگام‌سازی برنامه با شرکای بازاریابی:

«همگام شدن با شرکای بازاریابی از یک‌سو باعث تقویت تبلیغات شده و از سوی دیگر هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد.»

گام ۶ – انتخاب و اولویت‌بندی اقدامات بازاریابی:

«حربه‌های بازاریابی را به دقت انتخاب نمایید و در مورد ترتیب به‌کارگیری، مسئولیت اجرا و تاریخ اجرای آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.»

گام ۷ –  اجرای بازاریابی پارتیزانی:

«حمله را باید با سرعتی مناسب شروع کرد تا منجر به هیجان عمومی‌شود.»

گام ۸ – پشتیبانی عملیاتی:

«در هر مرحله از اجرا، باید از اقدامات بازاریابی پشتیبانی کنید تا مشکلات پیش رو سریع‌تر حل شوند.»

گام ۹ – سنجش اثربخشی بازاریابی پارتیزانی:

«سنجش های دوره‌ای اقدامات بازاریابی باعث جلوگیری از تکرار عملیات بیهوده و تقویت فعالیت‌های مؤثر می‌شوند.»

گام ۱۰ – بهسازی تلاش‌های بازاریابی پارتیزانی:

«با بازخورد گرفتن از کلیه اقدامات انجام شده مواردی چون پیام، رسانه و حربه‌ها را بهبود بخشید.»

بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی فیلم فرار از زندان | بازگشت فرار از زندان 19 نوامبر از TV3 (نوشته روی عکس)

بازاریابی چریکی در کسب‌وکارهای بزرگ

به‌طورکلی بازاریابی چریکی برای کسب‌وکارهای کوچک و کمتر شناخته‌شده، بیشتر توصیه می‌شود تا کسب‌وکارهای بزرگ، چراکه ممکن است تصویر شکل‌گرفته از برند را مخدوش کند و در نهایت به ازدست‌دادن بسیاری از مشتریان فعلی منجر شود. بارها دیده شده شیرین‌کاری‌های چریکی در نهایت به شکستی پرسروصدا منجر شده که روابط مشتریان بالقوه و حتی بالفعل را با شرکت خدشه‌دار کرده است. درصورتی‌که برندهای بزرگ قصد استفاده از این روش را دارند، بهتر است روی صرفه‌جویی تمرکز نکنند و زمان زیادی را صرف تحقیقات کنند؛ حتی با اینکه ممکن است بعد از انجام تحقیقات به این نتیجه برسند که اجرای این روش برایشان امکان‌پذیر نیست و باید از آن چشم‌پوشی کنند.

بازاریابی چریکی در کسب‌وکارهای کوچک

بازاریابی چریکی به‌طورکلی یک روش اثربخش برای موفقیت کسب و کارهای کوچک به ‌شمار می‌رود، چراکه هنوز تصویری از آن‌ها در ذهن مخاطب شکل نگرفته که احتمال ازدست‌دادن آن را در نظر بگیرند. برای کسب‌وکارهای کوچک و نوظهور هر تعداد مخاطبی که با صرف هزینه‌ا‌ی اندک جذب کنند، صرف‌نظر از بخشی از مخاطبان که برداشت خوبی از برنامه‌ی چریکی نداشته‌اند، باز هم یک پیروزی محسوب می‌شود.

بازاریابی چریکی در ایران

درست است که در به‌کارگیری این روش در ایران باید محتاط بود، اما برخی از برندهای ایرانی که سعی در بهره‌گیری از این روش تبلیغاتی داشته‌اند،‌ به دلیل احتیاط بیش‌ازاندازه،‌ در نهایت تبلیغاتی بی‌معنی و بدون پیام که جایگاه برندشان را زیر سؤال برده است، به مخاطبان ارائه کرده است.

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی شیپور در ایران

در نتیجه اگر برندهای بزرگ با تحقیقات به این نتیجه می‌رسند که ریسک انجام این روش برایشان بالاست و یا قادر به طراحی حرکت‌های چریکی مناسبی نیستند، پس بهتر است از انجام آن صرف‌نظر کنند. همچنین توصیه می‌شود با توجه به سوظن‌های موجود، از تبلیغاتی که تِم انسان‌دوستانِ یا کمک به افراد را دارند تا حد زیادی صرف‌نظر شود، چون امکان اینکه مخاطبین برداشتی معکوس داشته باشند و آن رفتارها را دلیلی برای ریاکاری و مواردی از این قبیل برداشت کنند، زیاد است..

انواع بازاریابی پارتیزانی

انواع مختلفی از بازاریابی چریکی عبارت‌اند:

  • محیطی (Ambient Media)
  • کمینی مخفی (Ambush Marketing)
  • ویروسی (Viral Marketing)
  • بازاریابی خیابانی (Street Marketing)

بازاریابی محیطی (Ambient Media)

به تبلیغات غیر متعارف در محل های Ambient Media. این اصطلاح در دهه 1990 شناخته و متداول شد عمومی اطلاق می‌شود. در شرایطی که بازاریابان خارج از خانه، بر روی بیلبوردهای بزرگ تبلیغ می‌کنند، بروی درپوش های فاضلاب در خیابان، جعبه های پیتزا، کارت ها و نشانه های کتاب انجام Ambient تبلیغات می‌شوند. تمامی این موارد، ویترین های نسبتاً غیر متعارفی هستند. امروزه رسانه های محیطی جدیدتری مانند صفحه های تلویزیونی با، ابعاد بزرگ در متروها یا دسته های چرخ دستی در سوپر مارکت ها به وجود آمده اند. کوتاه سخن، آنکه در این نوع بازاریابی، هیچ محدودیتی در اندازه و شکل رسانه وجود ندارد.

بازاریابی کمینی یا غافلگیری (Ambush Marketing)

منبع : بازاریابی پارتیزانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی